Rok szkolny 2009-2010

27.05.2010- Turnus w Zawoi

Od 27 maja do 10 czerwca 75 - osobowa grupa uczniów naszej placówki wypoczywała w Ośrodku Rehabilitacyjno - Wypoczynkowym "Krakus" w Zawoi. Zawoja - to największa pod względem powierzchni wieś w Polsce, uważana także za najdłuższą - liczy około 18 kilometrów długości. Położona jest w województwie małopolskim, u stóp Babiej Góry (1725 m) nad rzeką Skawicą. Ta znana miejscowość letniskowa i turystyczna, posiadająca wybitne walory klimatyczne, stanowi punkt wypadowy dla turystyki w rejonie Babiej Góry, pasma Policy i Jałowca. Mieści się tu siedziba Babiogórskiego Parku Narodowego.
Dwutygodniowy pobyt w Ośrodku "Krakus" pozostawił niezapomniane wrażenia. Każdy dzień dostarczał nowych atrakcji. Nawet pogoda nam sprzyjała. Mieszkaliśmy w funkcjonalnych, przytulnych pokojach z łazienkami i TV. Jedzenie było wyśmienite. Codziennie korzystaliśmy z dobrodziejstw Groty Solnej, mieszczącej się w ośrodku. Dzięki specjalnej mieszance soli pochodzącej z Wieliczki, Kłodawy, Bochni, Pakistanu i Morza Martwego udało się stworzyć w sztucznych warunkach mikroklimat panujący nad Bałtykiem lub w naturalnych grotach solnych Wieliczki czy Bochni, cechujący się wyjątkową czystością bakteriologiczną. Stężenie jodu w jaskini solnej odpowiada stężeniu jodu nad morzem podczas sztormu, a 45 minutowy seans w grocie zastępuje 1 dniowy pobyt nad morzem. Uczestniczyliśmy w ciekawych wycieczkach. Pierwszą wyprawą były odwiedziny w bacówce, gdzie zaprezentowany został proces powstawania tradycyjnych serów owczych - oscypków. Zwiedziliśmy Orawski Park Etnograficzny w Zubrzycy Górnej, mieszczący 25 ekspozycji, obrazujących życie różnych warstw społecznych (szlachty i chłopów: bogatych, średniozamożnych, biednych) na Orawie, na przestrzeni od XVIII do XX wieku oraz wiejskie zakłady przemysłowe: olejarnię, folusz, tartak, kuźnię. Poznaliśmy eksponaty flory i fauny w Muzeum Babiogórskiego Parku Narodowego. Zwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Królowej Podhala w Ludźmierzu i Ogród Maryjny. Wiele radości dostarczył wszystkim kilkugodzinny pobyt w Termach Bukowiny Tatrzańskie, obejmujących 12 basenów, w których temperatura wody utrzymuje się w granicach 28-36°C. zjeżdżalnię oraz sauny. Z okien autokaru podziwialiśmy piękne panoramy Tatr Wysokich, uroki Nowego Targu i Jabłonki. Odwiedziliśmy miasto rodzinne Jana Pawła II - Wadowice, a w nim Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II, Kościół parafialny - Bazylikę Mniejszą Ofiarowania NMP z XVIII wieku oraz Plac Jana Pawła II z domami klasycystycznymi z XIX w. Mnóstwa wrażeń dostarczył pobyt w Parku Dinozaurów Dinozatorland w Zatorze, niedaleko Wadowic. To wspaniałe miejsce na ciekawe spędzenie czasu. Największą jego atrakcją jest ścieżka edukacyjna w starym lesie, bogata nie tylko w "ożywione" prehistoryczne gady, ale również w piękne, kilkusetletnie okazy drzew. W magicznym lesie spotkaliśmy ruchome i wydające odgłosy dinozaury. W parku rozrywki, zarówno dzieci, jak i dorośli mogli skorzystać w wielu atrakcji, m. in. aut scootera, zjeżdżalni, karuzel i trampolin.
Poznaliśmy uroki Suchej Beskidzkiej: renesansowy zamek, zwany Małym Wawelem i Karczmę Rzym, w której, według legendy, Twardowski podpisał cyrograf z diabłem. Pobyt w górach - to oczywiście piesze wyprawy, zdobywanie szczytów. Pokonywaliśmy własne słabości podczas wejść na Mosorny Groń, Jałowiec i Babią Górę. Uczestniczyliśmy w bardzo ciekawych zajęciach, podczas których uczyliśmy się wykonywać wyroby z siana i gliny. Korzystaliśmy również z zabiegów rehabilitacyjnych, bawiliśmy się podczas dyskotek. Słuchaliśmy miejscowych legend, piekliśmy kiełbaski przy dźwiękach góralskiej muzyki. Wypoczęci, opaleni, z żalem opuszczaliśmy gościnną Zawoję. Do kolejnego, równie udanego turnusu!